Πέμπτη, 3 Ιουλίου 2014

ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΠΑΡΛΑΜΕΝΤΑΡΙΣΜΟΣ Από τον Ηλία Ν. Ηλιακόπουλο, Δρ. Νομικής, Δικηγόρο, κάτοχο μεταπτυχιακού τίτλου Ποινικού Δικαίου στο ΔΠΘ

Ο Δυτικός Κόσμος εξυμνεί την αρχαία αθηναϊκή Δημοκρατία ως το λίκνο του πολιτισμού με τους αρχαίους φιλοσόφους, ως την βάση πάνω στην οποία δημιουργήθηκε «Ο Χρυσούς αιών» του Περικλέους, αναδεικνύοντας την ως πρότυπο. Ήταν όμως τόσο Δημοκρατική όσο θέλουν να μας την παρουσιάσουν;
Από τις 450 χιλιάδες περίπου κατοίκους του κυρίως κράτους (Αθήνα και ευρύτερη περιοχή της Αττικής) αυτοί που μετείχαν στις συνελεύσεις του Δήμου – που ελάμβανε τις αποφάσεις για την λειτουργία της Αθηναϊκής Δημοκρατίας- δεν ήταν πάνω από
4-5 χιλιάδες και για τις αποφάσεις εξοστρακισμού 6 χιλιάδες κάτοικοι. Το υπόλοιπο 98% του πληθυσμού (δούλοι- μέτοικοι- γυναίκες) δεν είχε δικαιώματα ή δεν μπορούσε να παρασταθεί στις συνελεύσεις του Δήμου (γιατί ήταν αγρότες, κάτοικοι μακρινών περιοχών, πληρώματα πλοίων)
Επομένως και στην Αθηναϊκή Δημοκρατία τις αποφάσεις τις έπαιρναν λίγοι για τους πολλούς. Και έτσι όχι μόνον έχει διαφορά από τον σύγχρονο παρλαμενταρισμό (κοινοβούλια των προηγουμένων κρατών) αλλά τουναντίον εξισώνεται με αυτά, αφού οι λίγοι που αποφάσιζαν δεν ήταν οι καλύτεροι.
Στις τάξεις τους βασίλευε η διαφθορά. Πολύ συχνά τα κίνητρά τους ήταν η ιδιοτέλεια, ο φθόνος, το μίσος και η εκδικητικότητα. Στην ουσία ο «Δήμος» ήταν ένα πλήθος αργόμισθο, κακότροπο και παρασιτικό. Δεν Σας θυμίζει κάτι αυτό από τον βίο και πολιτεία πολλών κοινοβουλευτικών μας ανδρών από υπάρξεως του Νεοελληνικού κράτους;!
Δεν πρέπει να λησμονούμε ότι ο εξοστρακισμός ήταν προληπτικό πολιτικό μέτρο για την εξουδετέρωση εκείνων που για οποιοδήποτε λόγο εθεωρούντο «επικίνδυνοι» για την Δημοκρατία. Τι διέφερε λοιπόν η Αθηναϊκή Δημοκρατία από τον εκτοπισμό των αντιφρονούντων σε ξερονήσια (Γυάρος) κατά την διάρκεια της Απριλιανής Επαναστάσεως του 1967; Ή μήπως μπορεί να αποκλεισθεί κάτι τέτοιο ακόμη και σήμερα από την τρομοκρατημένη, γεμάτη ανασφάλεια Δημοκρατία μας σε σχέση με τα στελέχη και μέλη του κόμματος της Χρυσής Αυγής; Άραγε δεν κινδυνεύουν και αυτοί να εξορισθούν σε άγονα νησιά για να προστατευθεί ο σύγχρονος παρλαμενταρισμός μας;!

Επί Αθηναϊκής Δημοκρατίας εξοστρακίσθηκαν ο Θεμιστοκλής, ο Ξάνθιππος, ο Αριστείδης, ο Κίμων. Και μάλιστα οι πιο πάνω θεωρούνταν τυχεροί. Γιατί όπως αναφέρει ο Διόδωρος ο Σικελιώτης, η Αθηναϊκή Δημοκρατία σκότωνε εκείνους που ήσαν άξιοι όχι τιμωρίας αλλά πολλών επαίνων και στεφάνων.
Φυλάκισε τον Μιλτιάδη γιατί δεν ανεχόταν να αναφέρεται το όνομα του σε συνδυασμό με την Μάχη του Μαραθώνα! Καταδίκασε δικαστικά σε θάνατο τον Σωκράτη με την πόση του Κωνείου. Κατηγόρησε για έσχατη προδοσία τον Φωκίωνα (317 π.Χ) σαν μακεδονόφιλο και στην συνέχεια τον καταδίκασε σε θάνατο με κώνειο που του έβαλαν να το πληρώσει ο ίδιος!
Όταν ο Φωκίων ρώτησε τους «Δικαστές» γιατί θέλουν να θανατώσουν κι άλλους, αφού ο ίδιος ήταν ο μόνος υπεύθυνος για την ολιγαρχική πολιτική που ακολούθησε του απάντησαν «Επειδή είναι φίλοι Σου».
Τα ανωτέρω καταγράφονται από τον Πλούταρχο «Φωκίων 3β». Σας θυμίζει κάτι αυτό; Μήπως την «συλλογική ευθύνη» για λόγους πολιτικής ιδεολογίας; Μήπως και σήμερα η Δημοκρατία μας αντιγράφει και ακολουθεί ως αξία απόγονος της αρχαίας Αθηναϊκής τα ίδια αχνάρια ;!
Ή μήπως μπορεί να ξεχάσει κανείς τον Αντιφώντα, τον αρχαιότερο από τους δέκα Αττικούς ρήτορες, τον πιο ενάρετο Αθηναίο κατά Θουκυδίδη, Ιστορία Η, 67. Τον θανάτωσαν , δήμευσαν το σπίτι του, την περιουσία του, κήρυξαν «άτιμη» την οικογένεια του, έκαψε το σπίτι του και πέταξαν το πτώμα του έξω από τα τείχη. Κι όλα αυτά εν ονόματι της Αθηναϊκής Δημοκρατίας!
Δυστυχώς αυτή είναι η ιστορία της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Ξέχειλα πλημμυρισμένη από μικρότητα και αθλιότητα . Δεν είναι όμως και της νεότερης;
Φυλάκισε τους Ήρωες της Ελληνικής επανάστασης Θ. Κολοκοτρώνη και Γ. Πλαπούτα, κατηγορώντας τους για εσχάτη προδοσία, καταδικάζοντας τους στην συνέχεια σε θάνατο με τις μηχανορραφίες του Μαυροκορδάτου και Κωλέττη! Ευτυχώς που τότε υπήρξαν αναστήματα μεγάλων δικαστών, εκείνα των Τερτσέτη και Πολυζωΐδη, που αν και σύρθηκαν, προπηλακίστηκαν, αρνήθηκαν να υπογράψουν μια διάτρητη δικαστική απόφαση! Σήμερα όμως υπάρχουν τέτοια αναστήματα;
Φυλάκισε τον Μακρυγιάννη αλλά και ανέχθηκε την δημιουργία καταστάσεων για την δολοφονία του μεγάλου ηγέτη Ιωάννη Καποδίστρια!
Ανέχθηκε την δολοφονία του Ίωνος Δραγούμη αλλά επίσης η σύγχρονη δημοκρατία μας δεν είναι άμοιρη ευθυνών και για τον «αιφνίδιο και απρόσμενο» θάνατο υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες , του πρωθυπουργού με ηγετικές ικανότητες και όχι μόνον Ιωάννη Μεταξά, γιατί είπε το «ΟΧΙ» στον Ιταλό εισβολέα τον Ιανουάριο του 1941!
Ο σύγχρονος Παρλαμενταρισμός όμως φυλακίζει ακόμη και σήμερα εν ονόματι της Δημοκρατίας, αρχηγό και βουλευτές ,της τρίτης πολιτικής δύναμης στην χώρα(κοινοβουλευτικό κόμμα Χρυσής Αυγής), καθιερώνοντας μετά από τόσες χιλιάδες χρόνια και αυτός την συλλογική ευθύνη!
Η Αθηναϊκή δημοκρατία καταδίωξε, εξόρισε, δίκασε, καταδίκασε, φυλάκισε, εκτέλεσε τους Σωκράτη, Αριστοτέλη, Πρωταγόρα, Αναξαγόρα, Φειδία, Αισχύλο, Θεμιστοκλή, Περικλή, Κίμωνα, Θηραμένη, Αισχίνη, Φιλοποίμενα, Ξενοφώντα, τον Θεόδωρο Κυρηναίο κλπ.
Επιπλέον η ιστορία του Αθηναϊκού Δήμου συντίθεται από οξύτατες απάτες , δημοκοπίες, εξαγορές ψήφων, νοθείες, παραβιάσεις της εκλογικής διαδικασίας. Δυστυχώς αλλά είναι μια θλιβερή ιστορία διαφθοράς και εγκλήματος.
Η Αθηναϊκή συμμαχία δεν είχε παρά να επιδείξει ιμπεριαλιστική πολιτική απέναντι στους άλλους Έλληνες. Οι «σύμμαχοι» αν και Έλληνες στην πραγματικότητα ήταν υπόδουλοι της Αθηναϊκής δημοκρατίας, δεν μετείχαν στην λήψη, ούτε και εκείνων των αποφάσεων που τους αφορούσαν άμεσα.
Πλήρωναν βαρείς φόρους, πολεμούσαν και σκοτώνονταν χωρίς να ερωτηθούν. Ο Θουκυδίδης καταγράφει την συζήτηση στο Δήμο (το 427 π.Χ) σχετικά με την τιμωρία που έπρεπε να επιβληθεί στους Μυτιληναίους που αποστάτησαν από την συμμαχία τους με τους Αθηναίους.
Ξεχνά κανείς ακόμη τι υπέστη η Μήλος που επέμενε να διατηρήσει την ουδετερότητα της, αρνούμενη να ενταχθεί στην Αθηναϊκή συμμαχία;! Οι Αθηναίοι της δήλωσαν τότε κυνικά ότι «ου αν κρατή άρχειν» Η σφαγή των Μηλησίων και ο εξανδραποδισμός αυτών είναι γνωστά στην ιστορία.
Δυστυχώς αλλά η «Δημοκρατική» Αθήνα θεμελίωσε το μεγαλείο της στον ιδρώτα και στο αίμα των υποτελών της. Σύμφωνοι για την τακτική αυτή ήσαν όλοι οι Αθηναίοι και ο Κλέων και ο Διόδοτος αλλά και ο Αλκιβιάδης όσο και ο μέγας ιμπεριαλιστής δημοκράτης (;!) ή δημαγωγός (;!)Περικλής.
Σήμερα μια άλλη υπερδύναμη (βλ ΗΠΑ) στηριγμένη στα πρότυπα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, εξαθλιώνει με παράνομους τρόπους υποτελείς σε αυτήν λαούς. Είτε τους εντάσσει στις σύγχρονες συμμαχίες (ΝΑΤΟ κλπ) είτε τους βάζει πρώτη γραμμή να πολεμούν τον εχθρό με τεράστιες απώλειες σε έμψυχο υλικό (βλ Ελλάδα στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο αλλά και στον μετέπειτα εμφύλιο) είτε ανέχεται να καταλαμβάνονται εδάφη του ευρύτερου Ελληνισμού (βλ Κύπρος)από τον Τουρκικό Αττίλα.
Κι όλα αυτά πριν δεκαετίες. Γιατί τώρα πια τις συμμάχους χώρες τις υποδουλώνει με πουλημένους ηγέτες με διεισδύουσες πολυεθνικές εταιρείες , -με οικονομικούς δολοφόνους-, με την φτωχοποίηση τους, την είσοδο σ’ αυτές του ΔΝΤ, την άλωση μέσω αυτού του ορυκτού των πλούτου (βλ πχ Παναμά- Εκουαδόρ- αλλά και τώρα Ελλάδα).
Για όλα τα παραπάνω αποφασίζει ο σύγχρονος παρλαμενταρισμός !
Όπως και τότε έτσι και τώρα. Η Δημοκρατία δεν ισχύει προς τα έξω (Κλέων) Εφ’ όσον έχουμε μια αυτοκρατορία, οφείλουμε να την κυβερνήσουμε όπως ένας τύραννος και όσους αντιλέγουν να τους θεωρούμε επαναστάτες (Κλέων). Και ο αντίπαλος του Κλέοντος, Διόδοτος που αντιτάχθηκε στην αυστηρή τιμωρία των Μυτιληναίων, συμφώνησε στην θεμελιώδη αρχή «Η Αθήνα πρέπει να είναι Δημοκρατία προς τα μέσα, αλλά τυραννία προς τα έξω» Το ίδιο δεν κάνουν σήμερα οι ΗΠΑ, η Αγγλία, η Γαλλία με τις σύγχρονες Δημοκρατίες τους βασισμένες στον παρλαμενταρισμό;
Φυσικά ούτε και «προς τα μέσα» της αρχαίας Αθήνας υπήρξε ποτέ πραγματική δημοκρατία. Το διάταγμα του Διοπειδέως (430 π. Χ) για την δίωξη της αθεϊστικής διδασκαλίας, αποτελεί την καλύτερη απόδειξη.
Στην πράξη χρησίμευε ως το νομικό υπόβαθρο για την αμείλικτη δίωξη κάθε νέας ιδέας, που κρινόταν σαν επικίνδυνη για τους κρατούντες. Δυστυχώς αλλά η Αθηναϊκή Δημοκρατία αιματοκύλισε, εξάντλησε και έθαψε τον κλασικό Ελληνισμό προκαλώντας τον Πελοποννησιακό πόλεμο, που η Σπάρτη δεν τον θέλησε. Τελικά εξ αιτίας της διαφθοράς της έχασε αυτόν τον πόλεμο, που η ίδια επέβαλε στους άλλους Έλληνες.
Το πιο αποκρουστικό όμως για την αρχαία Αθήνα ήταν η στάση της απέναντι στον Μακεδονικό Ελληνισμό που θέλησε να αναλάβει τα ηνία και να ενώσει τους Έλληνες, θέτοντας τέρμα στις διαμάχες μεταξύ τους. Όχι μόνον πολέμησε τον Μακεδονικό Ελληνισμό αλλά δεν δίστασε να συνεργαστεί με τον κοινό εχθρό των Ελλήνων εκείνη την εποχή, την Περσία ειδοποιώντας τον Μέγα Βασιλέα για τον κίνδυνο που διέτρεχε από μια ενωμένη Ελλάδα.
Πάντοτε δυστυχώς στην πορεία του Ελληνικού έθνους υπήρχαν διαχρονικά «εφιάλτες» που άνοιγαν κερκόπορτες! Δυστυχώς αλλά στην Αθηναϊκή Δημοκρατία εκλείπει ολίγον κατ’ ολίγον η τιμιότητα και ο σεβασμός. Παρά την προπαγανδιστική εικόνα για την Αθηναϊκή Δημοκρατία που δίνει ο δημαγωγός Περικλής στον «Επιτάφιο» του (427 π.Χ) τέσσερα χρόνια μετά ο Διόδοτος μιλώντας στον Δήμο λέει απερίφραστα ότι η Ελευθερία του λόγου απουσιάζει από την Αθήνα (Θουκυδίδης ΙΙΙ 42-48)
Μήπως αλήθεια υπάρχει σήμερα στον παρλαμενταρισμό της σύγχρονης Αθηναϊκής Δημοκρατίας; Στο μεν κοινοβούλιο κάθε αντίθετη φωνή με εκείνη «των βολεμένων» αντιμετωπίζεται με «άρσεις ασυλίας», στα δε ΜΜΕ της Αθηναϊκής Νομενκλατούρας δεν μπορεί να υπάρξει διάλογος με βουλευτές ή οπαδούς της Χρυσής Αυγής, καθότι «οι δημοκρατικοί» αποχωρούν!
Καταλήγουμε έτσι στο συμπέρασμα ότι η Αθηναϊκή Δημοκρατία ήταν μια «δημοκρατία» εσωτερικά διεφθαρμένη και εξωτερικά ιμπεριαλιστική και φιλοπόλεμη!
Μήπως η σύγχρονη υπερδύναμη (ΗΠΑ) στήριξε την νοοτροπία της και την ισχύ της σε ίδιες πρακτικές που ακολούθησε και η «Αθηναϊκή Δημοκρατία» ;
Οι ΗΠΑ δεν είναι μια ιμπεριαλιστική δύναμη που διαχρονικά κατά τον ίδιο τρόπο με την Αρχαία Αθήνα άνοιγε πόλεμους για να κατακτήσει στρατιωτικά και οικονομικά χώρες της Ασίας (βλ Βιετνάμ) αλλά και τώρα με οικονομική επιρροή και διείσδυση σε χώρες όπως Γεωργία και Ουκρανία;!
Οι παραπάνω προσεγγίσεις αποτελούν αμείλικτα ιστορικά σφυροκοπήματα στον μύθο της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Αυτής που τάχα έδωσε το «Ελληνικό θαύμα» με την Ελληνική φιλοσοφία, επιστήμη και τέχνη, καθώς και την νίκη κατά των Περσών που έσωσε την Ευρώπη από την Ασιατική βαρβαρότητα!
Άραγε αυτή η Αθηναϊκή Δημοκρατία μπορούσε να είναι γενεσιουργός αιτία της μετά τον Μεσαίωνα Αναγέννησης;
Άραγε στον βαθμό που επηρέασε σύγχρονες χώρες του Δυτικού Κόσμου (ΗΠΑ- Αγγλία- Γαλλία) επήλθαν σ’ αυτές τα επιθυμητά αποτελέσματα; Ή έγιναν χώρες- δυνάστες άλλων λαών που ακόμη και σήμερα υποφέρουν είτε ως σύμμαχοι, είτε ως αποικίες;!
Πως όμως προετοιμάσθηκαν οι συνθήκες για την έλευση της Αθηναϊκής Δημοκρατίας; Εδώ αξίζει να αναφερθεί η θέση στον θεωρητικό στοχασμό πως οι προϋποθέσεις για την εμφάνιση της κλασσικής Ελλάδας δημιουργήθηκαν από τους τυράννους!
Τύραννοι στην αρχαιότητα ήσαν οι Κυψελίδες, στην Κόρινθο , οι Ορθογορίδες στην Σικυώνα, ο Θεαγένης στα Μέγαρα, ο Προκλής στην Επίδαυρο, ο Φάλαρης στον Ακράγαντη, ο Ιπποκράτης στην Τέλα, ο Θρασύβουλος στην Μίλητο, οι Πεισιστρατίδες ( Πεισίστρατος και ο γιος του Ιππίας ) στην Αθήνα.
Ο 6ος π.Χ αιώνας είναι ο αιώνας των τυράννων. Υπήρξαν κατά κανόνα σοφοί κυβερνήτες που ώθησαν την ιστορία προς τα εμπρός , αφού η πολιτική τους ήταν εύστοχη και προοδευτική με στόχο την άνθηση του τόπου των. Για παράδειγμα ο Πεισίστρατος και ο γιος του Ιππίας, εφοδίασαν την Αθήνα με σύστημα ύδρευσης, αντικατέστησαν τις ανταλλαγές σε είδος με το νόμισμα, ενθάρρυναν την αγροτική και βιοτεχνική παραγωγή, ιδιαίτερα της αγγειοπλαστικής, προστάτευσαν τις τέχνες και γράμματα. Σχεδίασαν και άρχισαν τα θαυμαστά έργα στην Ακρόπολη και τον Ναό του Ολυμπίου Διός. Μοίρασαν γη στους ακτήμονες, ίδρυσαν αποικίες στον Ελλήσποντο, κατασκεύασαν υδραγωγεία κλπ
Εξ άλλου οι Αθηναίοι θεωρούσαν την τυραννία του 6ου «επί Κρόνου βίον» δηλ χρυσή εποχή. Εκθειάζεται επίσης ο Ιππίας ότι ήτο «τη φύσει πολιτικός και εχέφρων» (βλ Αριστοτέλης, Αθηναίων πολιτεία κεφ 16 και 17, Θουκυδίδης Ιστορία Στ 59 Ανδρός αριστεύσαντες εν Ελλάδι των επ’ αυτού Ιππίου, Παυσανίας, Αττική Α 23,1)
Εξ άλλου και σύγχρονοι μελετητές όπως ο Ουίλ Ντυράν- (παγκόσμια ιστορία πολιτισμού), αναγνωρίζουν πως κάτω από την τυραννία του Πεισίστρατου και των γιων του, η Αθήνα μεταμορφώθηκε υλικώς και πνευματικώς και από δευτερεύουσα πόλη ως τότε ανέβηκε στην κορυφή της κλίμακας.
Το έργο αυτών των ανθρώπων είναι που οδήγησε στον «Χρυσόν αιώνα» ο οποίος εξ άλλου είναι αποτέλεσμα μιας συγκυρίας πολλών αιτίων.
Ένα από αυτά που προσδιόρισε την Αθήνα σαν επίκεντρο του, ήταν το γεγονός ότι αυτή έχοντας αναδειχθεί σε εμποροναυτικό κέντρο και αναπτύξει μια ιμπεριαλιστική πολιτική , είχε συγκεντρώσει μεγάλο πλούτο. Αυτό ήταν και η αιτία που προσέλκυσε σοφούς και καλλιτέχνες από όλο τον Ελληνικό κόσμο, δίνοντας ταυτόχρονα την δυνατότητα να πραγματοποιηθούν πολυδάπανα έργα τέχνης.
Υποστηρίζεται μάλιστα πως για να υλοποιηθούν όλα αυτά, έχουμε ουσιαστική κατάργηση της δημοκρατίας από τον Περικλή που μόνον στα λόγια ήταν δημοκρατία, αλλά στα έργα είχε επιβάλλει την αρχή του ενός ανδρός. Ήταν δηλαδή και αυτός ένας τύραννος. Αναφέρεται ως υπερόπτης και με περιφρόνηση για τους άλλους. Ήταν εκείνος που δεν δίστασε να κατηγορήσει τον Κίμωνα ότι δεν κατέλαβε χώρες της Μακεδονίας, επειδή τάχα εξαγοράσθηκε από τον Βασιλέα Αλέξανδρο Α’.
Και ναι μεν η κατηγορία ως ψευδής κατέρρευσε, ο Περικλής όμως κατάφερε τελικά να τον εξοστρακίσει ως φιλολάκωνα και μισόδημο.
Προσάπτουν ακόμη στον Περικλή την βαρύτατη κατηγορία ότι προκάλεσε σκοπίμως τον Πελοποννησιακό πόλεμο για να γλυτώσει την εναντίον δίκη για διαφθορά!
Όπως αποδεικνύεται και στην Αθηναϊκή Δημοκρατία αλλά και στις σύγχρονες υπήρξε και υπάρχει έντονη διαφθορά, ενώ προς τα έξω εμφανιζόταν ιμπεριαλιστικές και φιλοπόλεμες.
Εξ άλλου η Αθηναϊκή Δημοκρατία δεν μπορεί να καυχάται ότι κυβερνήθηκε από άνδρες σοφούς δίκαιους και αδέκαστους. Το αντίθετο μάλιστα.
Έτσι και οι σύγχρονοι δημοκρατικοί κυβερνήτες δυτικών χωρών δεν έχουν να επιδείξουν αυτό που αρχαίοι τύραννοι προς πείσμα ορισμένων επέδειξαν. Σοφία και προοδευτική πολιτική!.

Επομένως το ζητούμενο είναι πόσο πραγματικά οι σύγχρονες δημοκρατίες πρέπει να έχουν πρότυπο την Αθηναϊκή Δημοκρατία ή να απομακρυνθούν από αυτήν!

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Οι διαχειριστές του ιστολογίου δε φέρουν ευθύνη για σχόλια των αναγνωστών.
Σεμνα και ταπεινα παρακαλω και στη μητρική σας γλώσσα για να μεταφράζονται

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...