
Σελ.19
Επίσης είναι σημαντικό ότι το ΔΝΤ βλέπει τον Κοινοβουλευτικό
έλεγχο της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής ότι θα φέρει «πιθανα νέα εμπόδια
και καθυστερήσεις»
January
2013
IMF Country
Report No. 13/20
Greece:
First and Second Reviews Under the Extended Arrangement Under the
Extended Fund
Facility, Request for Waiver of Applicability, Modification of
Performance
Criteria, and Rephasing of Access—Staff Report; Staff Supplement; Press
Release on
the Executive Board Discussion; and Statement by the Executive Director
for Greece.
Περιμένοντας την νεα Έκθεση της Τρόικας το LEFTeria-news
δημοσιεύει την τελευταία Έκθεση του ΔΝΤ, Ιανουάριος 2013.
Μέσα σε 260 σελίδες διαβάζουμε όσα έγιναν αλλά και όσα
δρομολογούνται για τα επόμενα χρόνια
Συγκεκριμένα περιλαμβάνει τα
παρακάτω:
FIRST AND
SECOND REVIEWS UNDER THE EXTENDED
ARRANGEMENT
UNDER THE EXTENDED FUND FACILITY,
REQUEST FOR
WAIVER OF APPLICABILITY, MODIFICATION OF
PERFORMANCE
CRITERIA, AND REPHASING OF ACCESS
21 δεκ 2012,
2012–16
ΠΕΡΙΕΧΕΙ
BACKGROUND
RECENT
DEVELOPMENTS
STRATEGY
DISCUSSIONS
A. The
Macroeconomic Framework
B. Economic
Policies
DEBT
SUSTAINABILITY AND FINANCING
PROGRAM
MODALITIES
STAFF
APPRAISAL
TABLES
1. Selected
Economic Indicators, 2007–13
2. Greece:
General Government: Statement of Operations (GFSM 2001, flows), 2008–11
3.
Financial Balance Sheet (GFSM 2001, stocks), 2008–11
4. Modified
General Government Cash Balance, 2012–16
5. Monetary
Survey, 2007–12
6. Core Set
of Financial Soundness Indicators for Deposit-Taking Institutions
7.
Implementation of Structural Reforms
8. Greece:
Status of Fiscal Structural Reforms
9.
Medium-Term Macro Framework, 2012–20
10. Summary
of Balance of Payments, 2010–17
11.
Monetary Financial Institutions (excl. BoG)—Uses and Sources, 2006–16
12.
Selected Structural Reforms Ahead, 2012–14
13.
Privatization Process, 2012–14
14. General
Government Operations, 2012–16
15
Authorities’ Measures to Meet the 2013–14 Targets
16. Income
Tax Reform
17. Revenue
Collection Process—Issues and Actions
18. Spending
Process—Issues and Actions
19. General
Government Financing Requirements, 2010–16
20.
External Financing Requirements and Sources, 2010–17
22.
Indicators of Fund Credit, 2012–26
FIGURES
1. Selected
Economic Indicators, 2005–12
2.
Inflation Developments, 2005–12
3.
Competitiveness Indicators, 2005–12
4. Labor
Market Developments, 2007–12
5. Budget
Execution, 2012
6. Balance
of Payments Developments, 2010–12 7. Money and Banking Developments, 2007–12
8. Revised
Macro Projections, 2008–16
9.
International Comparison of Macro Projections
10.
Financial Indicators, 2007–12
11. Revenue
and Expenditure Trends, 2000–16
BOXES
1.
Increasing Revenue Collection: Progress and Bottlenecks
2. Greece
as a Source of Contagion
3. The
Macroeconomic Impact of a Debt Overhang
4: Measures
Taken to Address Greek Debt Burden
APPENDIXES
I. Debt
Sustainability Analysis
II. Fund
Relations
III. Letter
of Intent
IV.
Memorandum of Economic and Financial Policies
V.
Technical Memorandum of Understanding VI. Letter of Intent to the European
Commission and the European Central Bank
VII.
Memorandum of Understanding on Specific Economic Policy Conditionality
Ακόμη περιλαμβάνει:
First and
Second Reviews Under the Extended Arrangement Under the Extended Fund
Facility,
Request for Waiver of Applicability, Modification of Performance Criteria,
and
Rephasing of Access
Supplementary
Information
Prepared by
the European Department
(In
Consultation with Other Departments)
Approved by
Reza Moghadam and Lorenzo Giorgianni
January 15,
2013
Press
Release No.13/13
FOR
IMMEDIATE RELEASE
January 16,
2013
IMF
Executive Board Completes First and Second Reviews Under Extended Fund
Facility
Arrangement for Greece and Approves €3.24 Billion Disbursement
Στο συγκεκριμένο έγγραφο και στην ενότητα IV. SPECIFIC
POLICIES AND MEASURES, διαβάζουμε για το ξεπούλημα και για την εφαρμογή
συγκεκριμένων νεοφιλελεύθερων πολιτικών, γραμμά προς γραμμή
A. Fiscal
Developments, the 2013 Budget and the Medium-term Fiscal Framework
B. Revenue
Administration and Public Financial Management
.
C. The
privatization program
D. Bank
recapitalization and restructuring
E.
Attracting foreign investment
F.
Liberalization of Labor, Product and Services markets
In
particular:
Strengthening labor market institutions.
Promoting
an efficient and competitive business environment
Liberalizing energy policy
Reforming
transport services
Liberalizing “regulated” professions
Επίσης βλέπουμε σε σειρά από Πίνακες,
Τα φορολογικά έσοδα έχουν παρει την κατηφόρα.
Η καταστροφη της χώρας αποτυπώνεται στην βουτιά του ΑΕΠ, ενω
παρακάτω βλέπουμε την βουτιά στους μισθούς
ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΤΩΤΑΤΟ ΜΙΣΘΟ
Όπως βλέπουμε ως «Ανταγωνιστές» της Ελλάδας, το ΔΝΤ επιλέγει
μεταξύ άλλων την Πολωνία, Τσεχία, Εσθονία, Ρουμανία, Βουλγαρία, προσπαθώντας να
δείξει πόσο ψηλά βρίσκεται ακόμη στην χώρα μας το κατώτατο μεροκάματο.
Παρακάτω και συγκεκριμένα στις σελίδες 17-18 διαβάζουμε ότι
αρχές του 2014, θα έχουμε αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού του κατώτατου μισθου.
However,
the authorities have not yet fully moved to a single minimum wage,
per their
program commitment. In particular, they have not yet removed maturity
allowances,
which were grandfathered for existing employees. This decision will be reviewed
in early
2014, informed by developments in the labor market, and administrative
feasibility.
ΙΣΧΥΡΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΣΤΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ – ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ
Ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για το ΔΝΤ είναι η πολιτική
αντίσταση στις ιδιωτικοποιήσεις και πιστεύει ότι θα παρακαμφθεί με ταυτόχρονη
παράκαμψη της Βουλής (!) και αλλαγή Συμβουλίου στο ΤΑΙΠΕΔ.
Επίσης είναι σημαντικό ότι το ΔΝΤ βλέπει τον Κοινοβουλευτικό
έλεγχο της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής ότι θα φέρει «πιθανα νέα εμπόδια
και καθυστερήσεις»
Συγκεκριμένα στην σελ. 19 διαβάζουμε:
Η ισχυρή πολιτική αντίσταση στις ιδιωτικοποίησεις ανάγκασε
την επανεξέταση του θέματος της ανεξαρτησίας, της διαφάνειας και της λογοδοσίας
του ΤΑΙΠΕΔ (HRADF)
Η πρόσφατη τροποποίηση του νόμου περί ιδιωτικοποιήσεων που
υποχρεώνει το ΤΑΙΠΕΔ να λαμβάνει υπόψη τις συστάσεις της Οικονομικής Επιτροπής
του Κοινοβουλίου απειλεί να εισαγάγει νέα εμπόδια και καθυστερήσεις στην
διαδικασία.
Strong
political resistance to privatization forced the review of the issue of HRADF
independence,
transparency and accountability (MEFP ¶16). The recent amendment to the
privatization
law mandating the HRADF to take account of recommendations of Parliament’s
Economic
Committee threatens to introduce new barriers and delays into the process.
Δεδομένου του κρίσιμου ρόλου των ιδιωτικοποιήσεων,
συμφωνήθηκε ότι σε περίπτωση τυχόν καθυστερήσεων, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα
για την ενίσχυση του ΤΑΙΠΕΔ, καταργώντας την εκ των προτέρων εξέταση τους από
το Κοινοβούλιο και την αλλαγή του Διοικητικού Συμβουλίου.
Παράλληλα, αναγνωρίστηκε ότι η διαφάνεια και η λογοδοσία του
ΤΑΙΠΕΔ
Θα πρέπει να ενισχυθούν: ενώ δεν θα πρέπει να είναι
υφίσταται μικρο-διαχείριση από το Κοινοβούλιο, υπάρχει ανάγκη να είναι
υπόλογο για τις πράξεις της
Given the
crucial role of privatization, it was agreed that in the event of any
delays—measured both by
reference
to the amount of objects privatized and proceeds realized—steps would be taken
to
strengthen
the HRADF, including eliminating this ex-ante review by parliament and changing
the
Board. At
the same time, it was recognized that the transparency and accountability of
the HRADF
would need
to be strengthened: while it should not be micro-managed by parliament, it does
need
to be
accountable for its actions. Several steps were agreed, including publishing
plans and HRADF
financial accounts.
27000 ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΕΣΩ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗΣ ΕΦΕΔΡΕΙΑΣ
Στην Σελ 27 διαβάζουμε ότι οι απολύσεις στο Δημόσιο μέσα από
το σχήμα της εργασιακής εφεδρείας θα είναι 27000 και ότι ο μισθός που θα λαμβάνουν
οσοι μπούν στην εφεδρεία για ένα ετος, θα λογίζεται ως αποζημίωση.
Οι αρχές δεν έχουν ακόμη οριστικοποιήσει τα σχέδια για μείωση του προσωπικού. Έχουν
δεσμευτεί να μεταφέρουν 27.000 υπαλλήλους σε ένα νέο πρόγραμμα κινητικότητας.
Έχουν ξεκινήσει αυτό το σύστημα, μεταφέροντας εκεί 2.000
υπαλλήλους σε προηγούμενη δράση (ακόμη πού λιγότεροι από τους 15.000 που θα
έπρεπε να μεταφερθούν σε εργασιακή εφεδρεία μέχρι το τέλος-2012).
Στόχοι για απολύσεις είναι πλέον αναγκαίοι (το πλαίσιο θα
πρέπει να αναμένεται να ακολουθήσει το μοντέλο της εργασιακή εφεδρεία, όπου η
μειωμένη αμοιβή που λάμβαναν για μια
περίοδο ενός έτους πριν από την απόλυση θα καταλογίζονταν ως αποζημίωση)
Σελ 27
The
authorities have not yet finalized plans for staff reductions. They committed
to
transfer
27,000 staff to a new mobility scheme, a successor to the seldom-used labor
reserve.
They have initiated this scheme by transferring 2,000 staff as a prior action
(still well
short of
the 15,000 they should have transferred to the labor reserve by end-2012).
Targets
for
dismissals are now needed (the framework would be expected to follow the model
laid
out for the
labor reserve, where the reduced pay received for a one-year period prior to
dismissal
would count against severance).
Targeted dismissals
are essential to help the authorities realize their operational savings goals,
and will help to ensure the right mix of skills in the future public sector
labor force (reliance on attrition alone provides no guarantees). The
authorities agreed to set targets at the time of the next review, once
staffing
plans are known (these are being developed with French TA).
Κατεβάστε τα έγγραφα σε μορφή PDF πατώντας στο παρακάτω link
olympia
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Οι διαχειριστές του ιστολογίου δε φέρουν ευθύνη για σχόλια των αναγνωστών.
Σεμνα και ταπεινα παρακαλω και στη μητρική σας γλώσσα για να μεταφράζονται